Det finns olika typer av lackskador som kan uppstå på din bil. Vi beskriver här de vanligaste och hur du ska gå tillväga för att nå ett så bra resultat som möjligt.
Viktigt att komma ihåg att det här är bättringsjobb och går inte att jämföra med en professionell reparation utförd av en auktoriserad verkstad. Det kommer eventuellt att synas i färgskillnader och kvalitet på jobbet.
Repa i klarlacken
En tunn repa i klarlacken, som inte gått ned i färgen går att reparera så den knappt syns ganska enkelt.
– Lokalisera lackskadan. Tvätta rent ordentligt från fett och vax. Vi rekommenderar att du använder ett lösningsmedel som är anpassat för detta.
– För bästa och ett hållbart resultat ska du alltid använda dig av en 2-komponents produkt. Den blir lika tålig som originallacken. En 1-komponents klarlack motstår inte starka avfettningsmedel och andra lösningsmedel.
Spruta ur lite klarlack i en burk eller locket till sprayen. Ta en liten stenskottspensel eller en ”tops” och fyll repan med klarlack. Arbetsmomentet kan behövas göras flera gånger. Låt klarlacken torka till lite mellan varven. Fyll repan till klarlacken når över originallacken.
När klarlacken torkat över natten slipar du den i nivå med originallacken. Använd ett slippapper av P1500 korn. Polera sedan den reparerade skadan och vips så är repan i det närmaste borta.
Produkter för bästa resultat mot repor i lacken:
– Silicontvätt
– Bättringspenslar
– Klarlack
– Slippapper
– Polermedel
Tips!
Är repan väldigt tunn kan det räcka med att slipa ned den och efterpolera.
Rostskada eller buckla
Arbetsmomentet för att reparera en rostskada eller en bula är i stort det samma. Börja med att lokalisera skadan. Tvätta ordentligt med ett anpassat lösningsmedel. Tvätta hela detaljen som ska repareras, t.ex framskärmen.
Är det en rosskada så se till att så mycket som möjligt av rosten avlägsnas genom slipning. Använd ett grovt slippapper i början. Avsluta med P180. Är det en bula så slipa skadan och lite runt den med P180. Slipa sedan av ett större område, ca 20 – 25 cm runt skadan med P1500 eller finare.
Spackla skadan och slipa spacklet slätt med P180 – P240. Maskera sedan in skadan, maskera in en liten bit på det område som är slipat med P1500. Grundmåla sedan ytan med en bra rostskyddsgrund. Vi rekommenderar en 2-komponents epoxi grund för optimalt resultat. När grunden är torr, slipa den slät med ett P600 slippapper. Undvik att slipa utanför grunden så mycket som möjligt.
Lackera sedan skadan, men se till att lämna lite slipat område, det som är slipat med P1500. Tejpa ej av, utan låt färgen dimma ut på det finslipade området. Tänk på att en metalliclack alltid kräver en klarlack ovanpå. Dagen efter när allt torkat så polerar du skadan och får ett så osynligt resultat som möjligt. Undvik att lackera hela detaljen (t.ex framskärmen) om möjligt. Helhetsintrycket blir bättre om man begränsar reparationen så mycket som möjligt.
Produkter för rostskador & bucklor:
– Silicontvätt
– Slippapper P180 – P240
– Grundfärg
– Fint slippapper
– Topplack
– Klarlack
– Polermedel
Lite övriga tips om rost & buckor!
Använd gärna alltid 2-komponentsprodukter, de står emot avfettningsmedel och andra lösningsmedel.
Ska ni bättra en redan lackerad yta finns ingen anledning att lägga en ny grundfärg. Det blir bara ”kaka på kaka”
Försök begränsa reparationsarbetet så mycket som möjligt. Helhetsintrycket blir oftast bättre om originallacken är orörd. Tänk på att de flesta ser din bil från längre avstånd.
Var noga och låt det ta tid. Använd kvalitetsprodukter. Arbetet tar tid och det är inte kul att göra om det för man prutade.
Reparationsanvisningarna ovan är beskrivna för att ge ett så bra resultat som möjligt. Det går givetvis att använda sig av färre moment och enklare produkter som t. ex 1-komponentsfärger. Resultatet och kvaliteten kommer dock inte då bli detsamma. Kom också ihåg att det här är bättringsarbeten och går inte att jämföra med professionella arbeten utförda av yrkesmän. Färgskillnader och andra synligheter i arbetet kan förekomma.